Naar aanleiding van onderstaande blog te gast bij Een vandaag radio.
Met grote verbazing heb ik gelezen hoe er in Nederland, ons compromisland, er om gegaan wordt met de toegankelijkheid van Nederland. Nadat ik tranen in mijn ogen kreeg tijdens de ratificatie van het VN Verdrag inzake personen met een handicap spuwde er nu vuur uit mijn ogen bij het lezen van de internetconsultatie over het Besluit toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte.
Wij de Nederlandse burger krijgen 2 weken de tijd om te reageren op de Algemene Maatregel van Bestuur (AMVB). Dit wordt het toetsingsinstrument voor het College van de rechten van de Mens en de rechter. Zij moeten beoordelen of iets voor burgers met een beperking wel of niet toegankelijk is.
Oude rot
Al sinds 1972 hou ik mij bezig met toegankelijkheidsvraagstukken. Een belangrijk
uitgangspunt was en is het handboek ‘Geboden toegang 1973’ (later het handboek voor toegankelijkheid) en de ‘Ontwerprichtlijnen voor het ontwerpen van gids- en geleidelijnen in het openbaar domein, gebouwen, OV- knooppunten en haltes’.
Verbijstering
Helemaal niets lees ik terug in de AMVB hierover! Deze zou uitleg geven over wat toegankelijkheidsrichtlijnen zijn voor nieuwbouw en grootscheepse renovatie. Juist in de toelichting van de Wet Gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte zou dit vermeld moeten worden. Dit is niet het geval. Er wordt wel verwezen naar een leuk initiatief van ongehinderd.nl en hun site Keurmerk van toegankeijkheid wat zeker bruikbaar is voor oudere gebouwen van voor de ratificatie.
VVD
Het lijkt er op dat de VVD, met haar wens om de regeldruk te verminderen, het van de PvdA weer gewonnen heeft. Als Oud Voorzitter van de CG Raad, de voorganger van Ieder (in), en onze lokale toegankelijkheidsgroepen weet ik hoe belangrijk maatgeving is. Zoals de hellinghoek bij hellingbanen en op en afritten, de breedte en hoogte van deuren, van een alarmkoord, de hoogte van knoppen, geleidelijnen en uitgankelijkheid bij brand. Dit zijn belangrijke richtlijnen die zeker bij nieuwbouw een uitgangspunt horen te zijn. Deze richtlijnen zijn ook enorm belangrijk bij openbaar vervoer om zo voor iedereen toegankelijk te zijn.
Participatie, mee doen en eigen verantwoordelijkheid zijn loze woorden als je de toegankelijkheid niet echt regelt. Ieder (in) is de eigenaar van het Internationaal Toegankelijkheids Symbool (ITS); laat dat de norm zijn voor nieuwbouw.
Voorstel: Amandement Toegankelijk voor iedereen!
Alle gebouwen en openbaar vervoer die na de ratificatie 2016 gebouwd/ontwikkeld worden dienen te voldoen aan de ITS criteria. Dit is duidelijk, simpel en dan weten architecten, opdrachtgevers en aannemers waar ze zich aan te houden hebben. Zo heeft het College van de Rechten van de mens en de rechter ook meteen heldere criteria om te toetsen of er aan het VN Verdrag is voldaan.
Een beetje toegankelijkheid bestaat niet!
Natuurlijk is het voor kleine ondernemers en bestaande gebouwen niet altijd mogelijk om volledig te voldoen aan al die regels die er in het Handboek Toegankelijkheid staan. In Amerika, ons grote voorbeeld wat betreft de Americans with Disabilities Act ( A.D.A) van 1990. Ook in Amerika is dat ook niet zo gegaan. Maar toen daar de A.D.A. in werking trad zijn er wel ontwerprichtlijnen vastgelegd vergelijkbaar met ons ITS. Alle gebouwen, infrastructuur en OV moeten hier aan voldoen. Ook het verhaal over historische gebouwen is te kort door de bocht; zie hier de Notre Dame in Parijs (historisch gebouw).
Als dit niet in het AMVB Algemene Maatregel Van Bestuur komt is dat echt een ramp. Dus trek aan de bel en laat de Tweede Kamer weten dat dit echt niet kan en reageer op de internet consultatie! In december komt het in de Kamer. De VVD heeft haast, maar zeker met een steeds vergrijzende samenleving is het tijd voor echte toegankelijkheid voor iedereen.
Ik heb al een mail aan alle Kamerleden gestuurd, toen ik de link erover kreeg.
Heb gezegd dat ik het onacceptabel vind.
Goed bezig
Vorige week zondag ging ik naar een van de bezoeken die Diederik Samsom gaf aan verschillende afdelingen van de PvdA om zijn verhaal over te vertellen over de plannen die hij heeft voor de komende periode. Ik weet natuurlijk niet hoe het in andere plaatsen is geweest maar in Assen ging het mis. Ik zit vanwege mijn beperking in een rolstoel en daar was geen rekening mee gehouden. Zijn toespraak werd boven gehouden en wij (Harry Haddering en ik zelf) konden het alleen van beneden af volgen. Niet leuk maar wel heel goed voor Diederik Samsom om eens te zien dat het wel degelijk een serieus probleem is. We kregen excuses uiteraard maar ik denk dat het wel een goed voorbeeld is dat het bij mensen gewoon nog niet in het systeem zit om rekening te houden met mensen die slecht ter been zijn (in dit geval dan). Ik hoop dat het duidelijk heeft gemaakt dat het belangrijk is dat toegankelijkheid voor iedereen geldt.
Bij de vorige verkiezingen samen op Tour in Assen met wouter bos. zelfde probleen. Leren niet echt snel bij pvds
Mijn brief/mail gaat er morgen uit. Nu alles op een rijtje aan het zetten voor een blog
De nieuwe bussen van Arriva die vanaf 11 december in Limburg gaan rijden worden ook niet toegankelijk omdat er een paar bushaltes niet toegankelijk zijn. Dus voor de veiligheid van rolstoelgebruiker geen toegang.
Volgengs mij is de aanbesteding weer fout gegaan in het zuiden.
Wááát?! NIet te geloven, en niet laten gebeuren.
Hoe weet ik wanneer en hoe ik wat kan doen?
Heb je al mail gestuurd😉
Goed stuk! Te gek voor woorden hoe in NL met deze doelgroep wordt omgegaan. In Schotland konden We spontaan uit eten, want elk restaurant Was toegankelijk en had een aangepast toilet. in Nederland vraagt het heel wat speurwerk om een restaurant te vinden waar je heen kan.
Hoe kan je mailen?
https://www.internetconsultatie.nl/toegankelijkheid hier kun je je rractie mailen. Deel zo veel als mogelijk
Misschien kan er via architecten een serieus platform komen om dit vak te verbeteren en de dicipline in te voeren dit zelf te inplementeren i.p.v. op de politiek te wachten. Ook deze vakgroep moet toch de eedelijkheid er van in zien hun vak zelf te perfectioneren en de politiek ervan te overtuigen dat dit noodzakelijk is als je jezelf serieus wil nemen.
Goed idee
alle opleidingen in weg- water- , woning- en bedrijvenbouw zouden dit met de paplepel ingegoten moeten krijgen. en alle ICters ook maar meenemen.
Jan heb je voor mij ook nog tips wat ik kan doen?
Gewoon op de trom blijven roffelen tot ze in den haag wakker worden😉